قوانین خرید ملک در ترکیه برای ایرانیان

قوانین خرید ملک در ترکیه برای ایرانیان

قوانین خرید ملک در ترکیه برای ایرانیان پیچیدگی خاصی ندارد به همین دلیل بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت به ترکیه را دارند از طریق خرید ملک در ترکیه برای دریافت اقامت خود و خانواده اقدام می نمایند. با این حال اگر قصد مهاجرت از طریق خرید ملک را دارید، باید از قوانین آن باخبر باشید.

موسسه مهاجرتی رویال مهاجر با سالها سابقه در زمینه مهاجرت و داشتن وکلای قانونی در کشورهای مقصد از جمله ترکیه با شما در مسیر مهاجرت همراه خواهد بود. این مجموعه همواره در زمینه انواع روش‌های مهاجرتی مانند قوانین خرید ملک در ترکیه برای ایرانیان اطلاعات کافی و بروز داشته و توانسته است پروژه های بسیاری را ظرف مدت کوتاهی به سرانجام برساند. با ما در این مقاله همراهه شوید تا از جدید ترین اخبار خرید ملک در ترکیه باخبر شوید.

جدید ترین قوانین خرید ملک در ترکیه برای ایرانیان

خرید ملک در ترکیه یکی از روش های مهاجرتی است که البته نوعی سرمایه‌گذاری نیز محسوب می گردد. گفتنی است با خرید ملک در برخی از کشورها بسته به ارزش ملک می توان برای خود و خانواده اقامت موقت و در نهایت اقامت دائم دریافت کنید.
با این حال قوانین خرید ملک برای مهاجرین متفاوت افراد مقیم کشور است. قوانین خرید ملک در ترکیه برای ایرانیان به شرح زیر می باشد:

محل خرید ملک در ترکیه

برای خرید ملک در ترکیه توسط مهاجرین ، بنا به دلایل مختلف سیاسی، امنیتی و مالی، تنها برخی مناطق از سوی دولت مجاز اعلام شده است. به طور مثال :

  • در مناطق مرزی و امنیتی ترکیه امکان فروش املاک به مهاجرین وجود ندارد. و علت آن نیز می‌تواند جلوگیری از اقداماتی چون پیش روی مرزی، تروریست، قاچاق… باشد که برای پاسداری از مرز و امنیت کشور ترکیه انجام می‌شود.
  • در منطقه اسنیورت اجاره خانه برای مهاجرین ممنوع است. اما خرید خانه در برخی از قسمت های این منطقه مجاز است.
  • خرید ملک در منطقه فاتح تنها به عنوان سرمایه گذاری محسوب می شود و با خرید ملک در این منطقه نمی توانید اقامت دریافت کنید.

بنابراین بدون رعایت قوانین و حتی دریافت اطلاعات نادرست نمی توانید ملک با ارزشی را دریافت کنید که از طریق آن اقامت بگیرید. حتما قبل از خرید ملک با مشاوران مطمئن در ارتباط باشید تا ملک مناسبی را خریداری نمایید.

قیمت خرید خانه در ترکیه

قیمت خرید خانه در ترکیه
قیمت خرید خانه در ترکیه

اگر قصد خرید ملک در ترکیه را با هدف اخذ اقامت این کشور دارید، باید بدانید یک محدوده خاصی برای حداقل ارزش ملک برای مهاجرت و حداکثر وسعت ملک برای مالکان مهاجر وجود دارد.

  • حداقل ارزش ملک برای اقامت دو ساله در ترکیه ملکی به ارزش ۴۰۰ هزار دلار است. گفتنی است این اقامت را تا زمانی که مالک هستید می توانید تمدید و به اقامت دائم برسید.
  • ایرانیان مجاز هستند حداکثر ۳۰ هکتار از املاک و مستغلات را در ترکیه خریداری کنند.
  • ایرانیان و همه افراد خارجی مجاز هستند تا ۱۰ درصد از املاک و مستغلات را در هر شهر و یا منطقه دیگری در ترکیه خریداری کنند.

توجه داشته ‌باشید که این قانون جدید اقامتی مشمول کسانی است که از تاریخ ۱۶/۱۰/۲۰۲۳ به ‌بعد سند ملک خود را به نام زده‌اند و برای کسانی که تاریخ به نام زدن سند ملک آنها قبل از ۱۶ ام است، همان قانون ۷۵ هزار دلار اعمال می‌شود. همچنین این قانون برای تمام شهرهای ترکیه است. یعنی شما در هر شهری اقدام به خرید ملک و اخذ اقامت کنید، مشمول این قانون خواهید بود.

ساخت و ساز در ترکیه

برای دریافت اقامت در ترکیه نمی توانید زمینی بخرید که مجوز ساخت و ساز مسکونی داشته باشد.دقت کنید که ملک شما باید مسکونی و قابل سکونت باشد. ملک‌هایی که در حال ساخت و پیش فروش هستند، شامل این قانون نمی‌شوند.
اما در صورت تمایل به ساخت و ساز و سرمایه گذاری دقت داشته باشید که باید پروسه ساخت و ساز تا ۲ سال بیشتر طول نکشد و قراردادها و توافقات بین شخص و پیمانکاران ترکی باید به‌طور رسمی باشد.

مالک قبلی ملک در ترکیه

در صورتی که قصد دریافت اقامت از طریق خرید ملک در ترکیه و یا هر کشور دیگری را دارید، باید بدانید که مالکی که از آن ملک را خریداری می‌کنید حتما باید یک شخص ترکیه‌ای باشد.

مطالب مرتبط: موسسه مهاجرتی در تهران

سند خرید ملک در ترکیه

همانطور که گفتیم حداقل قیمت ملک باید ۴۰۰ هزار دلار باشد‌. این در حالی است که هزینه های دیگری نیز وجود دارد که به خرید ملک مربوط می شود و ممکن است مجموع هزینه ها ۴۰۰ هزار دلار باشد.
برای رفع ابهامات طبق قوانین مهاجرتی جدید ترکیه مبلغ روی سند باید حداقل ۴۰۰ هزار دلار باشد. برای اخد اقامت سند ملک باید تمام و کمال به اسم شخص باشد. در صورتی که تمایل به اقامت کل خانواده را دارید، سند ملک باید به نام سرپرست خانواده باشد.
توجه داشته باشید با سند های مشارکتی نمی توانید اقامت دریافت کنید حتی اگر مبلغ شراکت شما بیش از حداقل ارزش ملک یعنی ۴۰۰ هزار دلار باشد.

اقامت ترکیه با خرید ملک

قوانین خرید ملک در ترکیه برای ایرانیان
قوانین خرید ملک در ترکیه برای ایرانیان

با خرید هر ملک به ارزش گفته شده فقط یک فرد بالغ یا یک خانواده می‌تواند اقامت بگیرد. خانواده یعنی پدر و مادر و فرزندان زیر ۱۸ سال یا سن قانونی. در صورتی که فرزند شما بالای ۱۸ سال باشد باید برای اقامت اش از طریقی دیگر اقدام نموده و یا ملک دیگری را به نام او بخرید‌.
در قوانین جدید یک بازبینی برای فرزندان ۱۸ تا ۲۳ سال که مجرد و مشغول به تحصیل هستند و نام آنها در سند درج شده، انجام شده تا اقامت ترکیه را دریافت کنند. البته این قانون در انتظار تصویب است. در صورت رسمی شده آن در همین صفحه به متقاضیان اعلام خواهد شد

مراحل خرید ملک در ترکیه

همانطور که خرید ملک در ترکیه برای مهاجرین دارای قوانینی خاص است، روند خرید نیز کمی طولانی تر از حالت معمول است. مراحل خرید ملک در ترکیه برای ایرانیان به شرح زیر است:

  • شما حق انتخاب ملک را دارید. برخی از موسسات و مراکز فروش املاک معتبر پروژه های خود را در با جزئیات کامل خارج از ترکیه به شما معرفی می نمایند که شما می توانید مطابق شرایط خود ملک مورد نظر را انتخاب نمایید.همچنین شما این امکان را دارید که طی مسافرت چند روزه از ملک بازدید کرده و اوراق فروش و شرایط خرید را به صورت کاملا قانونی بررسی نمایید.
    شما می توانید در سفر خود با کمک مترجم حقوقی که از طرف دفاتر ثبت اسناد رسمی دولتی ترکیه تایید و منصوب شده است، قوانین و شرایط را بررسی کنید.
    پس از پسندیدن ملک می توانید پروسه خرید را شروع کنید
  • ابتدا با مراجعه به یکی از دفاتر رسمی ثبت اسناد ترکیه پاسپورت خود را به صورت رسمی ترجمه کنید.
  • سپس به همراه وکیل خود موقعیت قرارداد را تثبیت می کنید، از این نظر که ملک شما دقیقا در کجا واقع شده ، امکانات آن چیست و دیگر شرایط به همراه سند ترجمه پاسپورت شما در قرارداد ذکر می گردد.
  • سپس باید یک حساب بانکی در ترکیه افتتاح کنید و بودجه‌ای که برای خرید خانه در نظر گرفته‌اید را در این حساب ذخیره کنید. در اولین مرحله، خانه مورد نظرتان باید مورد ارزیابی قرار گیرد و توسط کارشناسان ترکیه مورد تایید واقع شود.
  • پس از اتمام این مراحل نوبت به ثبت سند می رسد.سند خرید ملک در ترکیه با نام TAPU شناخته می شود. این سند مهم شامل اطلاعاتی مثل عکس مالک، یک تمبر و امضای رسمی مالک است.
  • سپس پول خانه به حساب فردی که خانه را خریداری کرده‌اید واریز میشود.
  • در انتها باید سند مالکیت خانه را دریافت کنید. و در نهایت، بر اساس ارزش خانه‌ای که خریداری کرده‌اید می‌توانید برای اقامت موقت و شهروندی ترکیه از اداره مهاجرت ترکیه اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای خرید ملک در ترکیه

  • دو قطعه عکس ۳ در ۴
  • پاسپورت
  • مدارکی که نشان می‌دهند در کشور خودتان ساکن هستید
  • افتتاح حساب بانکی در ترکیه
  • کد مالیاتی محلی

شرایط ابطال قرارداد خرید ملک در ترکیه 2024

  • در صورتی که یکی از موارد زیر در مورد شما و ملک خریداری شده ثابت گردد قرارداد شما باطل می گردد:
  • خرید ملک توسط شما موجب نقض قوانین جمهوری ترکیه گردد.
  • ملک خریداری شده توسط مراجع و ارگان های مربوطه تایید نشود.
  • اتمام پروژه مورد نظر و یا ساخت ملک را در زمان مشخص شده به وزارت خانه اعلام نکنید.
  • نتوانید پایان کار را بر اساس برنامه های قبلی تایید شده به وزارت خانه اعلام نمایید.

هزینه های خرید ملک در ترکیه

همانطور که گفتیم ارزش ملک برای دریافت اقامت ترکیه بر اساس مبلغ وارد شده در سند در نظر گرفته می شود. اما در روند خرید ملک و دریافت سند برخی هزینه ها وجود دارد ک باید پرداخت گردند، این هزینه ها شامل موارد زیر است:

مطالب مرتبط: مهاجرت به ترکیه

3% قیمت ملک پورسانت املاک و مستغلات

4% قیمت ملک بابت سند و مالیات که 50% توسط خریدار و 50% توسط فروشنده پرداخت می گردد.

700 لیر هزینه ترجمه مدارک به صورت رسمی

هزینه ثبت نام تاپو (سند ملک ترکیه) 125 دلار آمریکاپ

هزینه اسناد رسمی: ۳۷۵ دلار آمریکا

خریدار می بایست ۱۵۰۰ لیر به دفاتر ثبت اسناد رسمی پرداخت نماید.

بیمه DASK ، هزینه بیمه بستگی به متر مربع ملک شما دارد. به عنوان مثال: DASK برای یک آپارتمان دو خوابه ۷۰ متر مربع تقریبا ۷۳ دلار در سال است.

مشاوره رایگان تلفنی و ارزیابی شرایط شما:

09120310523        021-28420175

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

تماس با کارشناسان رویال مهاجر