مهاجرت تحصیلی به کانادا

مهاجرت تحصیلی به کانادا

تحصیل در هلند

همانطور که می‌دانید، اولین و مهم‌ترین مرحله برای مهاجرت، انتخاب کشور مقصد است. در میان تمامی کشورهایی که گزینه مناسبی برای مهاجرت تحصیلی یا شغلی هستند، کشور هلند جایگاه ویژه‌ای دارد. اگر شما نیز یکی از علاقه‌مندان به تحصیل در هلند هستید، به احتمال زیاد سوالاتی در رابطه با نحوه مهاجرت یا زندگی در این کشور دارید.

اخیراً این کشور به علت موقعیت عالی خود، به یک گزینه محبوب برای مهاجرت تبدیل شده است. به گونه‌ای که بسیاری از افراد بین‌المللی، به صورت سالانه برای تحصیل یا کار در این کشور درخواست می‌دهند. چندین دانشگاه پیشرفته و منحصر به فرد در کشور هلند وجود دارد که شرایط تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی را فراهم کرده است.

جالب است بدانید هزینه تحصیل در هلند برای یک دانشجوی بین‌المللی، نسبت به سایر کشورهای ایالات متحده آمریکا و اروپا، پایین‌تر است. اگر شما نیز به تحصیل در این کشور علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب از وبسیات مهاجرتی رویال مهاجر را تا انتها مطالعه کنید. زیرا قصد داریم اطلاعات جدیدی درباره مهاجرت و تحصیل در هلند در اختیار شما قرار دهیم.

چه نوع دانشگاه هایی در هلند وجود دارد؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود، این است که چه نوع دانشگاه‌هایی در کشور هلند وجود دارد. به طور کلی، دانشگاه‌های این کشور به دو دسته دانشگاه‌های تحقیقاتی و دانشگاه‌های علمی کاربردی تقسیم می‌شوند. ۱۳ دانشگاه هلند، رتبه جهانی زیر 100 را دارند. این دانشگاه‌ها در مجموع در ۱۲ شهر مختلف واقع شده‌اند. جالب است بدانید در هر دانشگاه، چندین کالج دانشگاهی وجود دارد که در زمینه تدریس علوم و رشته‌های مختلف مثل هنر یا مواردی مانند این فعالیت می‌کند.

چگونه برای تحصیل در خارج از کشور در هلند اقدام کنیم؟

یکی از بزرگترین چالش‌ها و مشکلاتی که بسیاری از افراد علاقه‌مند به مهاجرت، با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، اقدام برای تحصیل در خارج از کشور است. از آنجایی که سیستم آموزشی و تطبیق واحد درسی در کشور هلند با سیستم آموزشی و واحد‌های درسی کشور ایران تفاوت دارد، نمی‌توان هر دانشگاه و رشته‌ای را برای تحصیل انتخاب کرد. برای انتخاب دانشگاه و رشته می‌توانید از موسسه رویال مهاجر مشاوره دریافت کنید.

با توجه به شرایط شما، ممکن است فرایند تایید درخواست و ثبت نام در دانشگاه‌های هلند پیچیده یا ساده باشد. سال اول دوره کارشناسی در این کشور، به طور معمول به عنوان یک دوره آزمایشی در نظر گرفته می‌شود. یعنی شرایط شما مثل نمرات امتحانی و رفتار اجتماعی، توسط دانشگاه‌های این کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در نهایت نتیجه کلی اعلام شود. همچنین باید اطلاع داشته باشید که اکثر دوره‌ها در این کشور به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

چه زمانی باید برای تحصیل در هلند اقدام کرد؟

مهم‌ترین مسئله، زمان اقدام برای تحصیل در کشور هلند است. پذیرش دانشگاه‌های این کشور در هفته اول اکتبر شروع می‌شود. ددلاین دانشگاه‌های هلند بسیار متفاوت می‌باشد. برخی از دانشگاه‌ها امکان چندین بار اپلای در سال دارند. همچنین  پذیرش ابتدا از طریق برگزاری مصاحبه با دانشگاه انجام می‌شود.

آیا تمامی دوره های آموزشی در هلند به زبان انگلیسی یا هلندی تدریس می شود؟

به طور کلی دوره‌های آموزشی در این کشور به دو زبان انگلیسی و هلندی تدریس خواهد شد. به همین دلیل اگر زبان مادری شما غیر از هلندی و انگلیسی است، باید یک مدرک زبان در اختیار دانشگاه‌های این کشور قرار دهید تا مطمئن شوند که به زبان انگلیسی مسلط هستید. معمولاً ارائه مدرک تافل یا آیلتس، برای اثبات تسلط به زبان انگلیسی کافی است. هر چقدر نمره تافل و آیلتس شما بالاتر باشد، شرایط بهتری برای ثبت نام و تایید درخواست در دانشگاه‌های این کشور دارید.

مزیت های تحصیل در هلند چیست؟

با تحصیل در این کشور، می‌توانید از مزایای گوناگونی بهره‌مند شوید که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

حدود ۹۵ درصد مردم این کشور به زبان انگلیسی تسلط دارند.
۱۳ دانشگاه در هلند، دارای رتبه جهانی زیر ۱۰۰ هستند.
تحصیل تمامی مقاطع به زبان انگلیسی است.
محیط بین المللی چند فرهنگی در کشور هلند وجود دارد.
پنج سال بعد از ورود به این کشور، می‌توانید پاسپورت هلند دریافت کنید.
به دلیل وجود اقتصاد پویا در کشور هلند، بازار کاری عالی با درآمد بالا پس از فارغ التحصیلی از دانشگا‌های این کشور منتظر شما خواهد بود.
چگونه می توان برای ویزای دانشجویی هلند اقدام کرد؟

باید برای درخواست ویزای ورود یا (MVV)  اقدام کنید. بعد از اینکه وارد کشور هلند شدید، باید این مجوز را به اجازه اقامت (VVR)  یا ویزای تحصیلی هلند تبدیل کنید.

افرادی که اهل اتحادیه اروپا یا کشورهایی مانند استرالیا، کانادا، ژاپن، کره جنوبی یا ایالات متحده هستند، برای تحصیل در این کشور نیاز به مجوز (MMV)  ندارند. صرفاً باید مجوز اقامت را در اختیار دانشگاه میزبان قرار دهید تا ورود شما را هنگام مهاجرت ثبت کند. این درخواست معمولاً با هزینه ۲۱۰ یورو ثبت می‌شود. برای تایید درخواست، به مدارک مختلف مثل پاسپورت، نامه پذیرش دانشگاه میزبان و نامه تمکن مالی نیاز دارید که به طور معمول حدود ۸۷۰ یورو برای هر ماه تحصیلی است.

هزینه تحصیل در هلند چقدر است؟

هزینه تحصیل در هلند، احتمالا یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که برای علاقه‌مندان به مهاجرت ایجاد می‌شود. خبر خوشحال کننده این است که هزینه‌های تحصیل در هلند نسبت به سایر کشورهای ایالات متحده آمریکا و اروپا پایین‌تر است.

در سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲، شهریه ثابت دانشگاه برای افراد اتباع اتحادیه اروپا برای سال اول دوره دانشگاهی در حدود ۱۸۰۴ یورو و برای سایر سال‌های تحصیلی در حدود ۲۱۶۸ یورو بود. شهروندان اتحادیه اروپا می‌توانند واجد شرایط دریافت وام از کشور هلند باشند. همچنین می‌توانند مجموع هزینه‌های تحصیلی خود را به صورت اقساط پرداخت کنند.

برای دانشجویان اتباع غیر اتحادیه اروپا در مقطع کارشناسی، هزینه سالانه حدود ۸۰۰۰ یورو برای رشته‌های هنری، ۱۲ هزار یورو برای پژوهش‌های علمی، ۱۴۰۰۰ یورو برای رشته‌های آزاد و ۳۲ هزار یورو برای پزشکی است.

علاوه بر این، دانشجویان غیر اتحادیه اروپا قادر به پرداخت اقساطی هزینه‌های تحصیلی نیستند. شهریه دانشگاه‌های این کشور در سال ۲۰۲۳ برای مقطع کارشناسی بین ۶ تا ۱۵ هزار یورو و برای مقطع فوق لیسانس بین ۸ تا ۲۰ هزار یورو است.

انواع مقطع تحصیلی در هلند

اگر یکی از علاقه‌مندان تحصیل در این کشور هستید. قبل از هر چیزی، باید از مقاطع تحصیلی در کشور هلند مطلع شوید. هر کدام از مقاطع تحصیلی در این کشور شرایط و هزینه‌های خاص خود را دارند. این مقاطع شامل موارد زیر هستند:

تحصیل در مدرسه

یکی از مهم‌ترین مقاطع تحصیلی در این کشور، تحصیل در مدرسه است. در حال حاضر بسیاری از والدین، فرزندان خود را برای تحصیل در مدرسه و کشور هلند می‌فرستند. آموزش ابتدایی در این کشور در حدود ۸ سال است. دوره متوسطه نیز با توجه به نوع مدرسه ممکن است بین ۴ تا ۶ ساعت طول بکشد. تمامی دانش آموزان بعد از به پایان رساندن دوران تحصیلی در مدرسه، شرایط ورود به موسسات آموزش حرفه‌ای یا آموزش عالی دارند.

موسسات آموزش حرفه‌ای در این کشور، به دو نوع موسسات دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند. موسسات دولتی به تدریس رشته‌های مختلفی می‌پردازند و موسسه‌های خصوصی عموماً در زمینه تدریس علوم مذهبی فعالیت می‌کنند. تمامی کودکان در بازه سنی ۴ تا ۱۲ سال، می‌توانند وارد مدرسه شده و آموزش ابتدایی را شروع کنند. آموزش اجباری از ۵ سالگی شروع می‌شود. اکثر مدارس کشور هلند، دوره ابتدایی را به زبان هلندی تدریس می‌کنند.

اما مدارسی وجود دارد که ممکن است دروس ابتدایی را به زبان انگلیسی تدریس کند. بعد از اینکه دوره ابتدایی پایان رسید، دانش آموزان می‌توانند آموزش متوسطه را شروع کنند. در این حالت اغلب دانش آموزان در بازه سنی ۱۱ تا ۱۲ سال قرار دارند. آموزش متوسط در این کشور شامل انواع مختلفی است که ادامه به شما معرفی می‌شود:

آموزش متوسطه مقدماتی حرفه‌ای (vmbo) –به مدت ۴ سال
تحصیلات متوسطه عمومی (havo) –به مدت ۵ سال
آموزش مقدماتی دانشگاه (vwo) –به مدت ۶ سال

در خصوص هزینه‌های تحصیل، باید بدانید که بیشتر مدارس در این کشور در مقطع ابتدایی و متوسطه رایگان هستند و دانش آموزان نیازی به پرداخت هزینه‌های متعدد ندارند. به همین دلیل، خانواده‌ها به صورت داوطلبانه به مدرسه‌ها کمک می‌کنند که میزان کمک مالی به طور معمول بین ۲۵۰ تا ۲۰۰۰ یورو در سال است.

تحصیل در مدارس بین المللی در هلند

با توجه به اینکه پیدا کردن مدارس دو زبانه بسیار سخت است، بهتر است از همان ابتدا فرزند خود را به مدارس بین‌المللی کشور هلند بفرستید. اکثر مدرسه‌ها در این کشور به زبان هلندی تدریس می‌کنند. حتی امتحانات نیز به زبان هلندی برگزار می‌شود. بنابراین ممکن است شرایط تحصیل برای فرزند شما سخت باشد. کودکان زیر ۸ سال، ممکن است به سرعت خود را با زبان کشور مقصد تطبیق دهند و زبان هلندی را به سرعت یاد بگیرند.

اما برای فرزندان بالای ۹ سال، شرایط کمی پیچیده‌تر خواهد بود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم فرزند خود را به مدارس شبانه روزی یا بین المللی با نام (boarding school)  بفرستید. هزینه‌های تحصیل در مدارس بین‌المللی، با توجه به نوع مدرسه متفاوت است. این هزینه معمولاً بین ۵۰۰۰ تا ۲۲ هزار یورو در سال برای یک سال است. در حالی که برای دانش آموزان مقطع متوسطه، بین ۸ تا ۲۳ هزار یورو در سال می‌باشد.

تحصیل مقطع کارشناسی در هلند

بعد از به پایان رساندن دوران تحصیلی ۱۲ ساله در مدرسه، می‌توانید وارد دانشگاه شوید. البته توجه داشته باشید که باید مدرک دیپلم را از مدرسه دریافت کنید. دوره لیسانس در کشور هلند، به طور معمول ۴ سال طول می‌کشد که به دو بخش مختلف تقسیم می‌شود.

بخش اول مربوط به سال اول تحصیل در مقطع کارشناسی است که معمولاً با نام (propedeuse) شناخته می‌شود. بخش دوم مربوط به سه سال تحصیلی بعدی می‌باشد. در مجموع بعد از گذشت ۴ سال، می‌توان مدرک کارشناسی را از دانشگاه‌های کشور هلند دریافت کرد. بعد از دریافت مدرک کارشناسی، می‌توانید برای مقطع کارشناسی ارشد درخواست دهید. همچنین بعد از تحصیل در این کشور، امکان ورود به بازار کار را خواهید داشت.

تحصیل مقطع کارشناسی‌ ارشد در هلند

یکی دیگر از مهم‌ترین مقاطع تحصیلی در کشور هلند که اکثر افراد بین‌المللی برای آن درخواست می‌دهند، مقطع کارشناسی ارشد است. مقصد کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های هلند، با هدف بهبود دانش و تخصص شما در یک رشته خاص برگزار می‌شود. برخی رشته‌های کارشناسی ارشد در هلند، به صورت پاره وقت و برخی دیگر به صورت تمام وقت ارائه می‌شوند. مدت زمان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور هلند بسیار متفاوت است.

برخی از دوره‌ها در حدود ۶۰ واحد هستند که معمولاً یک سال به طول می‌انجامند. اما برخی دیگر در حدود یک و نیم تا ۴ سال هستند. در این حالت، تعداد واحدها بین ۹۰ تا ۲۴۰ واحد خواهد بود. شما باید هنگام تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، علم و دانش بیشتری بدست آورید و تحقیقات کاربردی انجام دهید. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، باید حتماً مدرک زبان تافل یا آیلتس ارائه دهید. بهترین نمره برای مدرک آیلتس، در حدود ۶ به بالا و برای تافل در حدود ۹۰ به بالا است.

تحصیل در مقطع دکترا

تحصیل در مقطع دکترا یک فرصت عالی برای دانشجویان بین‌المللی است. تمامی افراد علاقه‌مند به مهاجرت، می‌توانند از طریق تحصیل در مقطع دکترا بار علمی و دانش تخصصی خود را ارتقا دهند. از طرفی فرصتی برای درآمدزایی و تحصیل زندگی در کشور هلند خواهند داشت. دوره‌های تخصصی دکترا در کشور هلند، به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. قبل از ثبت درخواست دکترا، باید حتماً مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کرده باشید.

برخی از دوره‌های تحصیلی دکترا در کشور هلند، به دلیل استخدام دانشجویان برای انجام کارهای تحقیقاتی هزینه دریافت نخواهند کرد. نمره آیلتس برای تحصیل در مقطع دکترا در این کشور، حداقل شش و نیم و نمره تافل حداقل ۹۰ است. در صورتی که در آزمون زبان هلندی قبول شوید، می‌توانید در دوره‌های تحصیلی دکترا که به زبان هلندی ارائه می‌شوند شرکت کنید. داوطلبان دکترا می‌توانند با هزینه مالی خود، برای تحصیل در این مقطع درخواست دهند یا از این کشور بورسیه دریافت کنند.

نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه‌ های هلند

نحوه دریافت پذیرش از دانشگاه‌های هلند مانند سایر دانشگاه‌های جهان مراحل و قوانین خاص خود را دارد دانشجویانی که قصد دارند در این کشور تحصیل کنند ابتدا باید از قوانین و مقررات دریافت پذیرش از دانشگاه‌های کشور هلند مطلع شوند. مهمترین مسئله ارسال مدارک است بعد از اینکه مدارک لازم را فراهم کردید باید آن را برای دانشگاه مورد نظر ارسال کنید. سپس باید مدتی صبر کنید تا نتایج پذیرش در دانشگاه مورد نظر اعلام شود.

در صورتی که دانشگاه مقصد شرایط شما را تایید کند نام پذیرش را از طریق ایمیل یا نامه پستی برای شما می‌فرستد افرادی که نامه پذیرش را از دانشگاه مقصد دریافت کرده‌اند باید سایر مدارک را آماده کرده و به سفارت کشور هلند بفرستند. برخی از مهمترین مدارکی که برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های هلند به آن نیاز دارید شامل موارد زیر هستند:

مدرک دیپلم ۱۲ ساله دبیرستان
سوابق تحصیلی و ریز نمرات
هزینه درخواست پذیرش
گواهینامه آزمون‌های هلندی
مدارک آزمون‌های TOEFL یا IELTS
مقاله‌های کاربردی
CV
توصیه نامه‌
انگیزه نامه
گواهی تمکن مالی
دانشگاه های کشور هلند

اگر قصد دارید برای یکی از مقاطع لیسانس، فوق لیسانس یا دکترا در کشور هلند اقدام کنید، بهتر است از مهم‌ترین و برترین دانشگاه‌های این کشور اطلاع داشته باشید. دانشگاه‌های کشور هلند به انواع مختلف مثل پژوهش محور یا تحقیقاتی تقسیم می‌شود در ادامه برخی از مهم‌ترین دانشگاه‌های این کشور را به شما معرفی می‌کنیم:

1.دانشگاه های پژوهش محور هلند

همانطور که گفته شد برخی از دانشگاه‌های کشور هلند به صورت پژوهش محور هستند دانشگاه‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

دانشگاه فناوری دلفت
دانشگاه فناوری آیندهوون
دانشگاه اراسموس روتردام
دانشگاه لیدن
دانشگاه ماستریخت
دانشگاه بیزینس Nyenrode
دانشگاه آزاد هلند
دانشگاه رادبود
The Protestant Theological University
TIAS School for Business and Society
دانشگاه تیلبرگ
دانشگاه آمستردام
دانشگاه خرونینگن
دانشگاه علوم انسانی هلند
دانشگاه توئنته
دانشگاه اوترخت
دانشگاه وریج آمستردام
دانشگاه واخنینگن
2.دانشگاه های علمی کاربردی

و دانشگاه‌های علمی کاربردی یکی دیگر از دانشگاه‌های مهم در کشور هلند است. دوره کاردانی یا فوق دیپلم در این دانشگاه در حدود ۲ سال است دوره کارشناسی در حدود ۴ سال و دوره کارشناسی ارشد بین ۱ تا ۲ سال است. این دانشگاه‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

Aeres University of Applied Sciences
دانشگاه هنر آمستردام
دانشگاه علمی کاربردی آمستردام
دانشگاه هنر ArtEZ
دانشگاه فنی حرفه ای Avans
دانشگاه علمی کاربردی ‌Breda
مدرسه کسب و کار هلند
مدرسه کسب و کار Notenboom
Christelijke Hogeschool Ede
دانشگاه علمی کاربردی مسیحیان
دانشگاه هنر Codarts
آکادمی طراحی آیندهوون
دانشگاه تربیت مدرس Driestar
دانشگاه EuroCollege روتردام
دانشگاه علمی کاربردی Fontys
Gerrit Rietveld Academie
دانشگاه علمی کاربردی HAN
دانشگاه علمی کاربردی Hanze
دانشگاه علمی کاربردی HAS
دانشگاه هنر اوترخت
دانشگاه علمی کاربردی HU اوترخت
دانشگاه علمی کاربردی HZ
Hotelschool The Hague
دانشگاه علمی کاربردی Inholland
موسسه تربیت معلم Katholieke Pabo Zwolle
Netherlands Business Academy
New Business School Amsterdam
NHL Stenden
دانشگاه علمی کاربردی روتردام
دانشگاه علمی کاربردی Saxion
دانشگاه علمی کاربردی لاهه
خدمات موسسه رویال مهاجر در زمینه تحصیل در هلند

با کمک مؤسسه رویال مهاجر دانشجویان قادر هستند بهترین دانشگاه را برای ورود به دوره تحصیلی در هلند انتخاب کنند و مسیر مهاجرت تحصیلی را آسان‌تر، طی کنند.

برخی از دانشجویان به دلیل انتخاب دانشگاه اشتباه پس از ورود به این کشور متوجه می‌شوند که هزینه‌های تحصیل بسیار زیاد است. همچنین بسیاری از دانشجویان مسیر مهاجرت تحصیلی را برای خود سخت و پیچیده می‌کنند.

به گونه‌ای که باید هزینه‌های جانبی بسیار زیادی را پرداخت کنند تا موفق به دریافت پذیرش شوند. با رویال مهاجر از طریق تحصیل در هلند از سهمیه قبولی بالا در دانشگاه‌های هلند برخوردار شوید. برای دریافت مشاوره کافی است با این مجموعه تماس گرفته و از راهنمایی‌های لازم برخوردار شوید.

سخن پایانی

در این مطلب به طور کامل درباره تحصیل در هلند توضیح داده شد تمامی علاقمندان به مهاجرت تحصیلی می‌توانند برای تحصیل در مدارس یا تحصیل در دانشگاه‌های این کشور اقدام کنند. شرایط تحصیل در کشور هلند برای افراد اتباع ایالات متحده آمریکا و اروپا و افراد غیر اتباع این نواحی متفاوت است. مدرک دانشگاه‌های کشور هلند، اعتبار بسیار زیادی در سراسر اروپا و آمریکا دارد به همین دلیل مهاجرت تحصیلی به این کشور فرصت مناسبی برای ورود به بازار کار در کشورهای اروپایی و برنامه‌ریزی برای آینده است.

سیستم آموزشی این کشور بسیار قوی بوده و در زمینه تحقیقاتی نیز اقدامات گسترده‌ای انجام داده است. بعد از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه‌های کشور هلند در حدود ۱۲ ماه فرصت دارید تا در این کشور کار پیدا کنید اگر قصد دارید در این کشور بمانید باید مجوز اقامت خود را تمدید کنید. همچنین می‌توانید برای تحصیل در مقطع بعدی درخواست دهید. اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری درباره تحصیل در کشورهای خارجه به دست آورید پیشنهاد می‌کنیم سایر مطالب سایت رویال مهاجر را مطالعه کنید.

دریافت مشاوره تلفنی رایگان و ارزیابی شرایط شما:

09120310523            021-28420175

مقالات مرتبط به هلند

تماس با کارشناسان رویال مهاجر