تحصیل دکتری در ترکیه

تحصیل دکتری در ترکیه

تحصیل دکتری در ترکیه به دلایل مختلفی از جمله سطح علمی بالا و هزینه های مقرو‌ن‌ به‌ صرفه  از سوی دانشجویان ایرانی بسیار استقبال شده است. از طرفی وجود دانشگاه هایی با رتبه عالی جهانی در ترکیه و همجوار بودن با کشور عزیزمان این انگیزه تحصیل دکتری در  ترکیه را دو چندان نموده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تحصیل دکتری در ترکیه و دریافت بورسیه  تحصیلی در این کشور با ما در رویال مهاجر در ارتباط باشید.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل دکتری در  ترکیه

توجه داشته باشید که مقطع دکتری یک مدرک پژوهشی است و موفقیت در آن تا حد زیادی به توانایی های فردی شخص مربوط می شود.

به همین دلیل ابتدا دانشگاه های مقطع دکتری در ترکیه برای پذیرش دانشجو رزومه تحصیلی و پژوهشی دانشجو را بررسی می کنند. داشتن مقالات بین‌المللی، داشتن مدرک زبان، رزومه مناسب تحصیلی و در مواردی داشتن نمره آزمون GRE برای پذیرش در مقطع دکترا در ترکیه ضروری است.

آزمون‌ ورودی تحصیل دکترا در ترکیه

برای تحصیل دکترا در ترکیه، نیاز به شرکت در آزمون‌هایی است که ارائه مدارک آن‌ها برای اخذ پذیرش الزامی است. تدریس در برخی از دانشگاه های ترکیه به زبان ترکی و برخی دیگر به زبان انگلیسی است.

بر اساس نوع رشته و زبان تدریس شما می توانید آزمون ورودی خود را انتخاب کنید.

قابل ذکر است که‌ در برخی موارد خاص، با داشتن سوابق بسیار قوی تحصیلی، معدل بسیار بالا و سوابق پژوهشی بسیار قوی و… می‌توان بدون آزمون وارد مقطع دکترا در ترکیه شد.

آزمون ورودی GMAT

برای قبولی در این آزمون حداقل نمره مورد نیاز شما ۵۰۰ است و اعتبار آزمون پنج سال است. برای تحصیل به زبان انگلیسی  ارائه مدرک آزمون GRE یکی از ملزومات پذیرش در مقطع دکترا در ترکیه است و نمرات بالا در این آزمون، تاثیر بسیار مثبتی در پذیرش شخص خواهد داشت.

آزمون ورودی ALES

این آزمون به زبان ترکی برگزار می‌گردد. محل برگزاری این آزمون در شهرهای مختلف کشور ترکیه می باشد و 2 سال اعتبار دارد. بخش‌های مختلف آزمون آلس حاوی 50 سوال است که بخش کمی از سوالات، محاسباتی است و مربوط به هندسه، هوش و ریاضیات خواهد بود.

بخش دیگر، کلامی و شفاهی است که این قسمت مهارت زبانی داوطلبان را نمایان می‌کند. حداقل نمره مورد نیاز شما برای قبولی در این یکی آزمون 50 تا 70 است. این آزمون در یک سال سه بار برگزار می گردد. توجه داشته باشید

در صورت تحصیل به زبان ترکی، نیاز به ارائه مدرک آزمون ALES وجود دارد‌ در واقع با توجه به دو بخشی بودن این آزمون می توان گفت که آزمونی برای سنجش توانایی زبانی (ترکی) و سطح محاسباتی شخص است.

آزمون ورودی GRE: حداقل نمره مورد نیاز برای قبولی در آزمون GRE، ۶۸۵ است و این آزمون هم پنج سال اعتبار خواهد داشت.

هزینه تحصیل دکترا در ترکیه

تحصیل در مقطع دکتری در ترکیه مستلزم پرداخت شهریه می باشد. علاوه بر آن هزینه های زندگی نیز در دوران تحصیل وجود دارد. با این حال تحصیل دکتری در ترکیه به نسبت کشورهای اروپایی مقرون به صرفه تر خواهد بود.

حتی با ورود به دانشگاه های دولتي دانشجو باید سالیانه مبالغی را پرداخت نماید.

به طور میانگین هزینه تحصیل دوره دکتری به زبان انگلیسی در دانشگاه های دولتی این کشور برای دانشجویان خارجی سالیانه 500 الی 800 یورو (بین۱۵ میلیون تا ۲۴ میلیون تومان) است.

این در صورتی است که هزینه تحصیل دکتری در دانشگاه های ترک زبان  کمتر و بین 240 تا 730 دلار است.

در نظر داشته باشید سالانه دولت ترکیه فرصت بورسیه کامل یا کمک هزینه تحصیلی برای دانشجویان خارجی را نیز ایجاد می نماید.

بخشی از هزینه ها شامل هزینه زندگی نیز می شود‌ به عبارتی باید گفت علاوه بر پیش بینی هزینه های تحصیلی شما نیازمند برآورد هزینه های زندگی نیز هستید.

 

 

مشاوره رایگان تلفنی و ارزیابی شرایط شما:

09120310523        021-28420175

مقالات مرتبط به تحصیل دکتری در ترکیه

تماس با کارشناسان رویال مهاجر